Jak připravit pro účetní podklady k DPH

08.09.2018

Podnikání může být plněním vlastního snu, dělání toho, co člověka baví. Faktem je ale i to, že je nutné se postarat o celý chod své firmu, k čemuž patří i dost důležité účetnictví.

Podnikatelé, firmy, ale i osoby samostatně výdělečně činné obvykle tuto činnost sami nevykovávají, a platí účetním, aby za ně veškeré potřebné kroky provedli. Jenže i tak je zapotřebí vědět, jak připravit podklady k DPH pro účetní.

Evidence DPH i bez EET

I ti podnikatelé, kteří nepodléhají EET, jsou povinní vést evidenci k DPH, pokud jsou plátci DPH. Zde se evidují všechny uskutečněné prodeje, ze kterých se posléze odvádí daň z přidané hodnoty. I přestože nepodléhá elektronické evidenci tržeb, je potřeba u každého prodeje vystavit daňový doklad, jehož kopie zůstává v evidenci. Je to ochrana nejen pro kupující, ale i samotného podnikatele, navíc díky tomu neztrácí přehled o tržbách.

Zjednodušený daňový doklad

Pro běžné prodeje postačí vystavovat zjednodušený daňový doklad, který je možno vystavovat u plateb, jejichž hodnota nepřesáhne deset tisíc korun českých. A je jedno, zda jde o hotovostní tržbu či platbu předem.

Ve zjednodušeném daňovém dokladu musí být:

- identifikace firmy, která jej vystavuje

- jméno, sídlo

- DIČ, což obvykle obstará razítko, jenž to obsahuje

- Předmět plnění

- název zboží

- množství zboží

- Datum vystavení a uskutečněného zdanitelného plnění

- cena včetně DPH

Zjednodušený daňový doklad se vystavuje v originále i kopii, která zůstává firmě, podnikateli, přičemž veškeré údaje musí být na každé části dokladu, ať už originálu, tak kopii. V jiném případě není doklad platný.

Co vše je potřeba mít k daňovému přiznání

pro účetní připravené

Existuje mnoho dokladů a příloh, které se musí dokládat, avšak jedno z nejdůležitějších je potvrzení o zdanitelných příjmech, kde jsou uvedeny všechny důležité hodnoty pro propočet daně a vyplnění řádného daňového přiznání. Dále jsou to doklady, smlouvy a dokumenty, které nemusí pro každou fyzickou osobu platit, v závislosti na situaci.

Další podklady a dokumenty pro přípravu
k daňovému přiznání pro účetní

Jestliže fyzická osoba platí hypotéku, dokládá potvrzení o poskytnutém úvěru. Do daňového přiznání se také dokládají informace o platbě životního pojištění a penzijního připojištění, pokud samozřejmě je zřízeno. Dokladuje se i potvrzení o zaplacení kurzu, nebo programu pro další vzdělávání v oboru.

Dárcovství jako součást daňového přiznání

Nezapomenout při přípravě podkladů pro účetní k daňovému přiznání k dani z příjmů i na dárcovství. Jestliže osoba daruje finanční dar, dokládá kopii smlouvy, u dárcovství krve, plazmy či kostní dřeně se pak dokládá potvrzení z transfuzní stanice.

Podklady a dokumenty neopomenout

Je vhodné neodkládat a potřebné dokumenty včas připravit. Obvykle se daně ve firmách podepisují na konci ledna, k podání daňového přiznání je tak čas asi dva měsíce. Jenže odkládání nic nevyřeší. A čím dříve vše odevzdáte účetní, tím dříve budete povinnosti zbaveni.

(Zdroj: Pavel Hanzal, Podnikatelská.cz)